. . . . he looked for judgment, but see, bloodshed!
for justice, but hark, the outcry!
The vineyard of the Lord is the house of Israel.
Have no anxiety at all, but in everything,
by prayer and petition, with thanksgiving,
make your requests known to God.
∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞
• The First Reading, from the prophet Isaiah, likens the house of Israel to the Lord’s vineyard which he loves.
• The Psalm shows how the Lord protects this vineyard planted by his own hand.
• The apostle Paul, in the Second Reading, takes up this theme. He encourages those at Philippi to be confident that their security can only be found in the Lord’s nurturing care of them.
• The parable of the wicked tenants (Gospel) shows that even when the Lord’s plans are seemingly thwarted, God can turn all to good.
This week, we are encouraged, despite our worries, concerns and troubles, to remain in the peace of God, which is so much greater than we could ever understand. It will guard our hearts and minds.
∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞
Living on the Vine: Scott Hahn Reflection
In Sunday’s Gospel Jesus returns to the Old Testament symbol of the vineyard to teach about Israel, the Church, and the kingdom of God. And the symbolism of today’s First Reading and Psalm is readily understood.
God is the owner and the house of Israel is the vineyard. A cherished vine, Israel was plucked from Egypt and transplanted in a fertile land specially spaded and prepared by God, hedged about by the city walls of Jerusalem, watched over by the towering Temple. But the vineyard produced no good grapes for the wine, a symbol for the holy lives God wanted for His people. So God allowed His vineyard to be overrun by foreign invaders, as Isaiah foresees in the First Reading.
Jesus picks up the story where Isaiah leaves off, even using Isaiah’s words to describe the vineyard’s wine press, hedge, and watchtower. Israel’s religious leaders, the tenants in His parable, have learned nothing from Isaiah or Israel’s past. Instead of producing good fruits, they’ve killed the owner’s servants, the prophets sent to gather the harvest of faithful souls.
In a dark foreshadowing of His own crucifixion outside Jerusalem, Jesus says the tenants’ final outrage will be to seize the owner’s son, and to kill him outside the vineyard walls.
For this, the vineyard, which Jesus calls the kingdom of God, will be taken away and given to new tenants—the leaders of the Church, who will produce its fruit.
We are each a vine in the Lord’s vineyard, grafted onto the true vine of Christ (see John 15:1-8), called to bear fruits of the righteousness in Him (see Philippians 1:11), and to be the “first fruits” of a new creation (see James 1:18).
We need to take care that we don’t let ourselves be overgrown with the thorns and briers of worldly anxiety. As Sunday’s Epistle advises, we need to fill our hearts and minds with noble intentions and virtuous deeds, rejoicing always that the Lord is near.
∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞
First Reading Let me sing the song of his love for his vineyard.
Reading I: Isaiah 5:1-7
Responsorial Psalm Visit this vine and protect it, the vine your right hand has planted.
Responsorial Psalm: 80:9, 12, 13-14, 15-16, 19-20
Second Reading There is no need to worry.
Reading II: Philippians 4:6-9
Gospel This was the Lord’s doing and it is wonderful to see.
Gospel: Matthew 21:33-43
∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞∞
No comments:
Post a Comment